When one teaches, two learn.

~ Robert Heinlein ~

Onderwijs

De eerste doelstelling van HOMH is de wereld een iets betere plek te maken, te beginnen met het voorgezet onderwijs.

Inmiddels is er in Australië een nieuwe stroming ontstaan in onderwijsland. Positief onderwijs, gericht op het ontwikkelen van de talenten van kinderen en daarmee het bevorderen van het welzijn.

Het is net als het montessori onderwijs of het dalton onderwijs een compleet systeem, dat door de hele school gedragen dient te worden. Nadeel is dat het een complete cultuuromslag vereist binnen de school. Dit vereist een grote investering in geld en tijd, wat in deze tijden van werkdruk en lerarentekorten niet makkelijk in te voeren is.

 

Wat is er wel mogelijk.

In de ideale situatie zou een programma over geluk en welzijn een zelfstandig vak worden, gegeven door vakdocenten. Dit is wel mogelijk, in Edam wordt het vak Gelukskunde al 4 jaar met groot succes gegeven. Als dit niet mogelijk is, zijn er meerdere mogelijkheden om de kennis over te brengen op de leerlingen.

 

Het management

Alles begint bij het management. Het management bepaalt grotendeels de cultuur, de werkdruk en het algehele klimaat binnen de school. Zij kunnen dus ook de sleutel vormen om zaken anders aan te pakken. Voor het management is er de management training over de geluksvoorsprong. Daarnaast kunnen individuele leden van het managementteam ook korte oplossingsgerichte coaching krijgen.

(startende) docenten

Docenten, en met name startende docenten kunnen tegen verschillende zaken aanlopen waardoor het lesgeven als stressvol en minder leuk ervaren wordt. Gelukkig biedt de positieve psychologie en de motivatie theorieën genoeg handvatten om docenten handvatten te geven om het pedagogisch klimaat positief te beïnvloeden. Workshop ‘De geluksvoorsprong in de klas’ helpt docenten hierbij.

Daarnaast kan het zijn dat (startende) docenten behoefte hebben aan een individuele aanpak, hiervoor bieden bij een kort traject oplossingsgerichte coaching aan.

Mentoren

Mentoren vormen in veel scholen de spil voor de leerlingen. Zonder mentoren gaat het met een hoop leerlingen niet zo goed. Dit kan ook een hoop werkdruk opleveren voor de mentor in kwestie en als je niet uitkijkt verzet de mentor met de ouders het meeste werk terwijl de leerling achterover leunt. Hiervoor is de workshop – ‘De leerling aan zet, de ouders en mentor als back-up’ ontwikkeld.

Om het leren leren van de leerlingen te bevorderen kan een mentor of een heel team ervoor kiezen om met verschillende maandthema’s aan de slag te gang tijdens de lessen.

De medewerkers

Voor de medewerkers biedt HOMH verschillende zaken aan. De workshop werk(on)geluk  geeft concrete handvatten op het gebied van werk(on)geluk. Voor individuele werknemers kan een sprong in de diepte uitkomst brengen in de vorm van korte oplossingsgerichte coaching. Als er behoefte is aan een het grip krijgen op stress dan kan de stressreductie training geschikt zijn.

Wat wil jij met jouw leerlingen bereiken? Neem contact op om te bespreken wat er mogelijk is voor jouw leerlingen.